Your Custom Text Here
L´APESANTEUR
9 Feb - 10 March 2018 at Galleri Benoni, Copenhagen
Exhibition made with support from The Swedish Arts Grants Committee
In Swedish:
Två så olika konstnärer som makarna Erik Jeor och Elvire Soyez ingår en legering på Galleri Benoni: Jeors akvareller, flyktiga och flytande som luft och vatten med Soyez solida skulpturer, skapade av eld och jord.
Titeln ”L´Apesanteur” innehåller både tyngd och dess upphävande: tyngd och tyngdlöshet (ett tema som upptog Simone Weil). Erik Jeors akvareller svävar i en rymd eller submarin värld, mellan form och formlöst, kropp och landskap, abstrakt tecken och figur. Mellan apokalyps och lycka. Svävande, simmande - men de har uppstått ur den rinnande färgens gravitation, dess egen fysiska tyngd.
Och Elvire Soyez objekt i bränd lera som vilar tungt på underlaget rymmer samtidigt det viktlösa och himmelska: den urgamla armeniska kyrkan omgiven av ett moln. Och den kristallinskt formade bergstoppen övergår i en kultbyggnad, besläktad med futurismens och expressionismens himlastormande utopier. I det jordiska inkarneras det spirituella, som i erotiken: en skåra i snigeln. Metamorfoserna blottar ett leende. / Peter Cornell
L´APESANTEUR
9 Feb - 10 March 2018 at Galleri Benoni, Copenhagen
Exhibition made with support from The Swedish Arts Grants Committee
In Swedish:
Två så olika konstnärer som makarna Erik Jeor och Elvire Soyez ingår en legering på Galleri Benoni: Jeors akvareller, flyktiga och flytande som luft och vatten med Soyez solida skulpturer, skapade av eld och jord.
Titeln ”L´Apesanteur” innehåller både tyngd och dess upphävande: tyngd och tyngdlöshet (ett tema som upptog Simone Weil). Erik Jeors akvareller svävar i en rymd eller submarin värld, mellan form och formlöst, kropp och landskap, abstrakt tecken och figur. Mellan apokalyps och lycka. Svävande, simmande - men de har uppstått ur den rinnande färgens gravitation, dess egen fysiska tyngd.
Och Elvire Soyez objekt i bränd lera som vilar tungt på underlaget rymmer samtidigt det viktlösa och himmelska: den urgamla armeniska kyrkan omgiven av ett moln. Och den kristallinskt formade bergstoppen övergår i en kultbyggnad, besläktad med futurismens och expressionismens himlastormande utopier. I det jordiska inkarneras det spirituella, som i erotiken: en skåra i snigeln. Metamorfoserna blottar ett leende. / Peter Cornell